woensdag 13 februari 2013

Thema ballonnen & carnaval (2/3KOMO)

De voorbije weken hebben we het druk gehad in ons klasje. We werkten één week rond het thema 'ballonnen' en twee weken rond het thema 'carnaval'. We hebben veel nieuwe dingen geleerd, gespeeld, geknutseld en vooral veel plezier gehad!
 
Thema ballonnen

De juf had een zak mee naar school genomen. Wat zou daar toch maar in zitten?


Een ballon! Een ballon met een waterzakje aan zeiden de kleuters meteen.

Maar wat zagen ze? De ballon had een droevig gezichtje. De kleuters raadden waarom dit zou zijn. De ballon was zeker en vast zijn mama kwijt zeiden ze. En de kleuters hadden bijna gelijk. De ballon was droevig omdat hij helemaal alleen in de klas was, zonder vriendjes,... Dus moesten de kleuters op zoek gaan naar nog meer ballonnen in de klas. Dat moest geen twee keer gezegd worden...


Na een tijdje zoeken had iedereen wel een ballon gevonden. Er waren heel veel soorten en maten: papieren ballonnen, platte ballonnen, ballonnen met gekke vormen, ballonnen met een touwtje aan,...


Samen sorteerden we alle ballonnen.


We deden ook allerlei opdrachtjes met de ballonnen. Sander en Yvo hielden de ballon tussen hun buik en ze moesten proberen tot aan de andere kant van de klas te stappen. Niet moeilijk voor deze stoere jongens!


Naomy moest proberen om met een ballon tussen haar benen te springen. Ook dit lukte heel goed!


We maakten een mooie ballon aan de hand van de knikkertechniek. Wat een leuk effect vonden de kleuters!


Onze zonnetjes kregen al een iets moeilijkere opdracht: Teken 4 ballonnen van groot naar klein op je blad. Geef de ballonnen mooie kleuren met glanspapier. Iedere ballon moet een andere kleur hebben. Plak lintjes van lang naar kort aan de ballonnen.


Hoeveel ballonnen hebben we nodig om iets te kunnen laten vliegen? Dit vonden de kleuters een heel leuke activiteit. We oefenden de begrippen: meer, minder, licht, zwaar, hoeveel meer,... Timo probeerde om Bob de Bouwer te laten vliegen.


Met 4 ballonnen gaat Bob de Bouwer de lucht in! HOERA!

We deden dit nog met allerlei andere voorwerpen zoals een mes, een blok, een veertje,...




Kijk eens hoeveel voorwerpen we al hadden laten vliegen. Ze hingen nu allemaal tegen het plafond.



We oefenden de rangorde in. We mochten de juiste ballon aan het touw aantikken. Nadien mochten de kleuters die durfden de juiste ballon stukprikken.


In de namiddag mochten we er vrij voor kiezen om een ballongezicht te maken. We gingen ijverig aan de slag!

 

We oefenden de begrippen: 1 meer, 1 minder, meer, minder, meeste en minste.


 

We maakten een mooie tekening en hingen deze aan een ballon. Ons adres van de school stond ook op het briefje zodat de mensen die onze ballon zouden vinden, iets konden terugsturen naar onze school.




 

1... 2... 3... Daar gingen ze dan...


 

We bleven kijken tot we ze niet meer zagen....


Thema carnaval

 

Onze kleuters waren al weken van te voren over carnaval aan het praten. We maakten daarom een aftelkalender met confetti in onze klas. Zo konden de kleuters iedere dag zien hoeveel dagen het nog duurde voordat het carnaval was.


Serpentines blazen om onze klas mooi te versieren!


We maakten een feestelijk werkje van onze foto. Een driekleuren patroon: rood, geel, groen. Nadien maakten we nog een feesthoedje met schrijfpatronen.

 

We keken in schminkboeken en mochten een foto van onszelf schminken.


 


We werkten aan ons knutselwerkje voor carnaval.




We kregen ook een nieuw vriendje in onze klas: Pawel. Hij maakte een tamboerijntje voor carnaval.






Ook onze vlindertjes mochten een foto van zichzelf schminken. Ze maakten een mooi oogmasker. Nadien versierden ze de rand met confetti.



Ons knutselwerkje voor carnaval! Gekke clowntjes!



 
 

De donderdag voor de vakantie maakten we nog lekkere popcorn met onze juf en kregen we ons knutselwerkje mee naar huis. We waren klaar om carnaval te vieren. ALAAF!