vrijdag 7 september 2012

Schoolreglement kleuterschool Sint-Martens-Voeren

SCHOOLREGLEMENT VAN DE

PROVINCIALE KLEUTERSCHOOL SINT-MARTENS-VOEREN

SCHOOLJAAR 2012-2013





Inhoud

Welkom

1.     Schoolreglement, pedagogisch project en engagementsverklaring
2.     Structuur van onze school
3.     Wie is wie in onze school
4.     Praktische regels
5.     Inschrijven van leerlingen
6.     Inschrijvingsrecht
7.     Zittenblijven en vormen van leerlingengroepen
8.     Onderwijs aan huis
9.     Afwezigheden
10.   Ordemaatregelen
11.   Bijdrageregeling ouders


Bijlagen


1.     Personeelslijst
2.     Gegevens algemeen directeur van de Provinciaal onderwijsinstellingen, beroepscommissie van het basisonderwijs, schoolraad, ouderraad en pedagogische raad
3.     Kostenraming van de bijdragen van de ouders
4.     Schoolkalender
5.     Het Provinciaal Centrum voor Leerlingenbegeleiding (PCLB)
6.     Vrijwilligers
7.     Medicatie op school
8.     Pedagogisch project
9.     Engagementsverklaring tussen de ouders en de school
10.   Instemmingformulier schoolreglement 2012-2013


WELKOM IN ONZE SCHOOL




Van harte welkom in onze school !
Onze Provinciale Kleuterschool heeft één kleuterklasje voor de kleuters vanaf 2,5 jaar tot 6 jaar.


Samen met de ouders willen wij aan de kleuters een goede vorming en opvoeding geven, hen begeleiden in hun groei naar volwassenheid.


Om deze doelstelling te bereiken wil het schoolteam (directie en kleuteronderwijzers) hen sociale vaardigheden bijbrengen, stap voor stap hen opvoeden tot zelfstandigheid, hun capaciteiten ontwikkelen door hun interesses te bevorderen en hun vaardigheden te waarderen, hun lichamelijke en geestelijke gezondheid te bevorderen. Zij zullen zich ten volle inzetten voor opvoeding en onderwijs zodat je kleuter een goed schooljaar doormaakt.


Deze opvoedingsdoelen wil de school SAMEN met de ouders dagelijks gestalte geven. De schoolse opvoeding is aanvullend aan de pedagogische ondersteuning die iedere kleuter in zijn thuismilieu ontvangt. Als ouders draagt u de eerste verantwoordelijkheid voor de opvoeding en het onderwijs van uw kind. Bij eventuele zorgen, vragen of problemen aarzel niet maar bespreek ze met de kleuteronderwijzer. Wij proberen samen naar een oplossing te zoeken.


Wij hopen goed met u te kunnen samenwerken op basis van wederzijds vertrouwen. Wij zullen het belang van uw kind behartigen en zorgen voor een degelijk kleuteronderwijs aangepast aan de eigentijdse leefwereld van uw kind.


Het is belangrijk dat u dit schoolreglement eens rustig maar zeer aandachtig leest. Bewaar het goed zodat je het steeds gemakkelijk kan raadplegen.


Wij danken u voor het vertrouwen dat u in onze school stelt en hopen op een goede samenwerking.



Juffrouw Hilde Brepoels
kleuteronderwijzer- directeur







In het schoolreglement wordt regelmatig gesproken over “ouders”. Hiermee worden bedoeld: de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte [1] of in feite [2] de kleuter onder hun bewaring hebben. Zij ondertekenen het schoolreglement voor akkoord …








1. HET SCHOOLREGLEMENT, HET PEDAGOGISCH PROJECT EN DE ENGAGEMENTSVERKLARING

1.1. Het schoolreglement
Het schoolreglement is:
-          een bundeling van praktische regels en regelt de verhouding tussen de school, kleuters en ouders.
Als kleuters op school leren omgaan met praktische regels is dat een stap op weg naar hun integratie in de ruimere samenleving.
-          een onderdeel van het ruimere opvoedingsproject dat de doelstellingen en waarden beschrijft die de school in het opvoedings- en vormingsproces van de kleuter wil bereiken. Het weerspiegelt de schoolcultuur.

Een inschrijving is pas geldig na akkoord van de ouders met het (volledige) schoolreglement met o.a. het pedagogisch project (zie punt 1.2) en de engagementsverklaring (zie punt 1.3). De ouders ondertekenen daartoe het instemmingsformulier van bijlage 10.
Meer info over de inschrijving vind je in punt 5 van dit schoolreglement.


1.2. Het pedagogisch project
Het pedagogisch project of opvoedingsproject van onze school is dat van het provinciaal onderwijs Limburg. Het omschrijft de visie en de algemene doelstellingen die het provinciaal onderwijs en onze school willen bereiken.
Wij verwachten van alle personeelsleden, ouders en leerlingen dat ze loyaal achter het pedagogisch project van onze school staan en het mee (uit)dragen.
Pedagogisch project: bijlage 8


1.3. De engagementsverklaring
Ook belangrijk is de engagementsverklaring waarin wederzijdse afspraken worden opgenomen over oudercontact, regelmatige aanwezigheid en spijbelbeleid, vormen van individuele leerlingenbegeleiding en het positieve engagement ten aanzien van de onderwijstaal.
Het is belangrijk dat de school zorgt voor een goede en aangename leeromgeving voor de leerlingen. Daarnaast, en minstens even belangrijk en essentieel voor de leerkansen, is een voldoende betrokkenheid van ouders bij het schoolleven van hun kinderen.
Engagementsverklaring: bijlage 9



2. STRUCTUUR VAN ONZE SCHOOL

2.1. De Provinciale Kleuterschool St.-Martens-Voeren organiseert kleuteronderwijs.
Ze heeft de volgende vestigingsplaats:
-          Kwinten 3B
3790   St.-Martens-Voeren
tel. 04/3812300

De Provinciale Basisschool Voeren organiseert kleuteronderwijs en lager onderwijs.
Ze heeft de volgende vestigingsplaatsen:
-          hoofdvestigingsplaats:
Hoeneveldje 1
3790   Voeren
tel. 04/3819101, faxnr. 04/3819109,
E-mail
pbsvoeren@limburg.be, website : www.limburg.be/pbsvoeren
-          bijkomende vestigingsplaats:
Kerksteeg 2
3798   Moelingen
tel. en fax 04/3811122


2.2.  Onze school behoort tot de Scholengemeenschap Zuid-Oost Limburg (SG ZOL).
Deze scholengemeenschap wordt gevormd door de volgende scholen:
-          Provinciale Basisschool Voeren
-          Provinciale Kleuterschool St.-Martens-Voeren
-          Gemeentelijke Basisschool Riemst
-          Gemeentelijke Basisschool Millen
-          Gemeentelijke Basisschool Alt-Hoeselt
-          Stedelijke Basisschool Mopertingen
-          Stedelijke Basisschool Munsterbilzen



3. WIE IS WIE IN ONZE SCHOOL

3.1. Het schoolbestuur

Het schoolbestuur is de organisator van het onderwijs in de school. Het is verantwoordelijk voor het beleid en de beleidsvorming en schept de noodzakelijke voorwaarden voor een goed verloop van het onderwijs.
Het schoolbestuur is het provinciebestuur van Limburg met:
-          de provincieraad van Limburg
De provincieraad beslist over de organisatie en de structuur van het provinciaal onderwijs, over de financiële middelen die aan de provinciale scholen worden toegekend,
-          de deputatie
De deputatie voert de beslissingen van de provincieraad uit en beslist over alle zaken die tot het dagelijks bestuur van de provincie behoren. Zo heeft de deputatie voor de provinciale scholen de volgende opdrachten: het dagelijks beheer, de werving van het personeel, de concrete vaststelling van het schoolreglement overeenkomstig het door de provincieraad vastgestelde model...
De gedeputeerde voor onderwijs is de heer  Frank Smeets.
Adres waarop het schoolbestuur kan aangeschreven worden:
·         De deputatie van de provincieraad van Limburg
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt


3.2. Het personeel van de school
De directie, het onderwijzend, het paramedisch (kinderverzorger) en het beleids- en ondersteunend personeel (zorgcoördinator, ICT-coördinator, secretariaat) willen je kind een pedagogisch verantwoord onderwijs en een kwaliteitsvolle opvoeding geven.
Heb je hierover vragen of doet zich een probleem voor aarzel dan niet om een gesprek aan te vragen met de kleuteronderwijzer of de directeur. Het onderhoud vindt bij voorkeur tijdens de schooluren plaats, liefst na voorafgaande afspraak.
Personeelslijst: bijlage 1.


3.3. De leerlingen, de ouders
In dit schoolreglement wordt verstaan onder:
·         de leerlingen: de kleuters tenzij anders vermeld
·         de ouders: de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige onder hun bewaring hebben.


3.4. Inspraak

3.4.1. De ouderraad
De ouderraad wordt gekozen door en uit de ouders van de leerlingen van de school.
Het is een adviesorgaan dat, vooral op vraag van de schoolraad, advies uitbrengt over aangelegenheden die de ouders aanbelangen en pedagogische aangelegenheden.
De ouderraad wil ook op een opbouwende wijze meewerken aan de verbetering van de opvoeding van al de leerlingen. Hij helpt mee aan de organisatie van individuele oudercontacten, organiseert allerlei vergaderingen en activiteiten voor de ouders en de leerlingen en ondersteunt allerlei activiteiten op school (schoolfeest, grootouderdag, informatie-avonden…). 
Ledenlijst: bijlage 2.

3.4.2. De pedagogische raad
De pedagogische raad wordt gekozen door en uit het personeel van de school.
Het is een adviesorgaan dat, vooral op vraag van de schoolraad, advies uitbrengt over aangelegenheden die het personeel aanbelangen en pedagogische aangelegenheden.
Ledenlijst: bijlage 2.

3.4.3. De schoolraad
De schoolraad is samengesteld uit vertegenwoordigers van de ouders (via de ouderraad), het personeel (via de pedagogische raad) en de lokale gemeenschap.
In de schoolraad krijgen de lokale gemeenschap, de ouders en de personeelsleden  inspraak in het dagelijks onderwijsgebeuren in de school, waarvoor het schoolbestuur de eindverantwoordelijkheid draagt.
Ledenlijst: bijlage 2.


3.5. De algemeen directeur van de provinciale onderwijsinstellingen
Het schoolbestuur heeft de heer Koen Coenen belast met de taak van algemeen directeur voor de totaliteit van haar onderwijsinstellingen.
Adres: bijlage 2


3.6. Het Provinciaal Centrum voor Leerlingenbegeleiding (PCLB)
Info: bijlage 5.


3.7. Vrijwilligers
Onze school maakt bij de organisatie van verschillende activiteiten gebruik van vrijwilligers. Wij kunnen rekenen op ouders, (oud-)leerlingen en anderen.
Info: bijlage 6


4. PRAKTISCHE REGELS         

Waar veel mensen samen zijn, moeten er regels zijn, dus ook in onze school. Al deze regels zijn er in het belang van de kinderen en de goede organisatie van het schoolleven.
Het spreekt vanzelf dat de directeur en het personeel erop toezien dat deze regels worden nageleefd en dat bij niet-naleving ervan een sanctie kan genomen worden conform het ordereglement (zie punt 10).

4.1. DE ORGANISATIE VAN DE SCHOOL(UREN), OMGANGSVORMEN, HOUDING EN GEDRAG IN EN BUITEN DE SCHOOL

a. OPENINGSUREN

maandag, dinsdag, donderdag             : van 8.50u tot 12.00u en van 13.00u tot 15.45u
woensdag                                            : van 8.50u tot 11.35u
vrijdag                                                 : van 8.50u tot 12.00u en van 13.00u tot 15.00u

b. TE LAAT KOMEN

Voor de kleuters vragen wij nadrukkelijk ook de begin- en einduren van de lessen te respecteren. Het is niet prettig dat kleuters te laat komen in de klas. Het klasgebeuren dat volop bezig is, wordt gestoord en het is voor de laatkomer ook moeilijk om aan te sluiten. Wij vragen dan ook nadrukkelijk dat de kleuters tijdig in de school aanwezig zijn.
Het “te laat komen” wordt aangeduid in het aanwezigheidsregister.
Bij veelvuldig telaatkomen wordt het PCLB ingeschakeld. Zie bijlage 5.
INDIEN MOGELIJK GELIEVE ONS TE VERWITTIGEN ALS JE KLEUTER NIET KAN KOMEN.

c. BRENGEN EN AFHALEN VAN KINDEREN

De ouders brengen de kleuters ’s morgens in de gang. De kleuters en hun juffen zorgen zelf voor de jasjes en de boekentasjes. We laten geen ouders meer in de klas binnen. Er komt een rode lijn aan de binnendeur. Dit doen we omdat het anders te druk wordt in de klas. 
Om veiligheidsredenen verzoeken wij je kleuter af te halen aan het hekje.

Maak ook duidelijk afspraken met je kind hoe het naar huis moet. Door wie wordt het afgehaald?  Zo kunnen er vele onaangename feiten vermeden worden.

d. BEWAKINGSREGELING

Hierbij geven wij graag de concrete richtlijnen betreffende de bewakingsregeling, bepaald in overleg met de inspraakorganen en het schoolbestuur.

’s Morgens
Er wordt toezicht voorzien vanaf 8.35u door het personeel.
Vóór 8.35u. kan je eventueel terecht bij de buitenschoolse kinderopvang “Stekelbees” (punt e).
’s Avonds
Er is geen toezicht voorzien.  De kleuters worden onmiddellijk na het sluitingsuur afgehaald of kunnen terecht bij de buitenschoolse kinderopvang “Stekelbees” (zie punt e).
Opgelet
  • Buiten het bovenvermelde toezicht is er GEEN toezicht meer door de school.

Mogen wij vragen om je stipt aan deze regeling te houden en, in voorkomend geval, de nodige maatregelen te treffen, zodat je kind na de bovenvermelde uren niet meer op het schooldomein zonder toezicht is?

e. DE VOOR- EN NASCHOOLSE OPVANG

Voor informatie kan je terecht bij Stekelbees, Buitenschoolse kinderopvang, Einde 92,
3790 St.-Martens-Voeren: 04/381 36 60
Coördinator is mevr.Tossens –Vanwing Lieve.

f. DE ORGANISATIE VAN DE OUDERCONTACTEN

Er zijn twee soorten van georganiseerde ouderavonden. Zo zijn er de klassikale ouderavonden in het begin van het schooljaar. Er zijn ook enkele individuele ouderavonden.
Tijdens de klassikale ouderavond geeft de kleuteronderwijzer een overzicht van de organisatie. Verder worden er specifieke afspraken overlopen.
Tijdens de individuele oudercontacten geeft de kleuteronderwijzer je tijdens een gesprek van 10 minuten uitleg over de prestaties en vorderingen van je kind. Je kan er dan uiteraard ook terecht voor vragen en/of bemerkingen.
Natuurlijk is er ook ruimte voor andere vormen van gesprekken. Zo kan er een gesprek aangevraagd worden met de medewerkster van het PCLB (zie bijlage 5) of met een logopedist of met de directeur. Deze gesprekken worden door de directeur geregeld.
Indien je met de kleuteronderwijzer nog een gesprek wilt hebben, kan dat na voorafgaande afspraak met de betrokkene.
Data van de georganiseerde ouderavonden vind je terug in bijlage 4.

g. OMGANGSVORMEN, HOUDING EN GEDRAG IN EN BUITEN DE SCHOOL

Wij verwachten van de kinderen dat ze altijd beleefd zijn, zowel tegen de directeur, de kleuteronderwijzers, de ouders als de andere kinderen.
Pesten laten wij niet toe op school. Wij zullen daar hard tegen optreden. Iedereen moet meewerken om onze school “pestvrij” te maken.

h. PERSOONLIJKE BEZITTINGEN, JUWELEN, GSM, GAMEBOY, MP3-SPELER, FIETSEN…

Juwelen zien we liever niet op school. Enerzijds om veiligheidsredenen, anderzijds om verlies te voorkomen. Laat je kind geen kettinkjes, armbanden, uurwerken, e.d. dragen tijdens de schooluren. Geregeld zijn er kinderen die hun juwelen tijdens het turnen, … verliezen.  Dit gaat gepaard met de nodige paniek en traantjes.

De kleuters mogen hun eigen fiets mee naar school brengen maar de school is er niet verantwoordelijk voor. Gelieve de fiets telkens in het weekend mee naar huis te nemen.

De door je kind opgelopen schade aan en het verlies of diefstal van persoonlijke voorwerpen (juwelen, geld…) zijn niet verzekerd en kunnen ook niet ten laste gelegd worden van de school of het schoolbestuur. 

i. DRANKEN

Geen prikhoudende en/of gesuikerde dranken en dranken met kleurstoffen.

j. VERJAARDAGEN…

De kleuters, die hun klasgenoten willen trakteren op hun verjaardag, geven de voorkeur aan fruit. Snoep is verboden op school.
Elke kleuter die jarig is, kan een ‘snoepboek’ schenken aan de klas in plaats van aan ieder kind een persoonlijk aandenken te geven. Hiervoor krijg je in september een boekenlijst uit dewelke je een boek. kan aankopen. Je kan dit doen in combinatie met een cake die we samen in de klas opeten, maar hier laten wij je vrij in.

k. LESSEN LICHAMELIJKE OPVOEDING

De lessen lichamelijke opvoeding maken integraal deel uit van ons aanbod. Alle kinderen nemen eraan deel in het paviljoen van het Veltmanshuis.
De kleuters mogen turnpantoffels meenemen, die dan op school blijven.
Onze kleuters krijgen lessen bewegingsopvoeding. Ze worden in principe gegeven door een leermeester lichamelijke opvoeding.


l. ZINDELIJKE KLEUTERS

Een te groot aantal kinderen met pampers in de klas bemoeilijkt een vlotte manier van onderwijs.
Probeer je kleuter daarom op voorhand te “trainen in zindelijkheid”.

m. PUBLICATIE VAN BEELDOPNAMEN (FOTO, FILM, ...) 
Elke persoon beschikt over een recht op afbeelding. Op grond daarvan is de toestemming nodig van de betrokkene voor het vastleggen van zijn/haar afbeelding (foto, film,...), het tentoonstellen, reproduceren, verspreiden ervan... (via gsm, internet, ...).

-          Kleuters mogen zeker geen beeldopnamen van personeelsleden en andere leerlingen van de school maken, verspreiden... (via gsm, internet, ...; door publicatie; door het tonen aan leerlingen, derden, ...) die de betrokkenen in hun waardigheid aantasten, die een kwetsend karakter hebben...
Ter zake is punt 4.2.2.4 (pestregeling) van toepassing.

-          De school publiceert geregeld beeldopnamen van leerlingen op haar website, in de schoolkrant, in schoolfolders en dergelijke. De bedoeling van deze beelden is geïnteresseerden op school en daarbuiten op een leuke wijze te informeren over de schoolse activiteiten.

Personeelsleden van de school zullen beeldopnamen met respect voor de afgebeelde personen maken. Ze worden steeds genomen in een normale schoolcontext. De school waakt erover dat de beeldopnamen niet aanstootgevend kunnen zijn. Bij twijfel zal de school zich steeds tot de betrokkenen wenden en hun toestemming vragen.
 We gaan ervan uit dat je geen bezwaar hebt tegen de publicatie van beeldopnamen die in een schoolse context worden genomen. Mocht je daar toch bezwaar tegen hebben, dan kan je dat ten allen tijde (bij de ondertekening van het schoolreglement of elk later tijdstip) melden aan de directie. We zullen je bezwaar respecteren en geen beelden van je kind publiceren.



4.2.  VEILIGHEID EN GEZONDHEID EN MOS OP SCHOOL

De school staat in voor de veiligheid en de gezondheid van de personen die er leven en werken.

4.2.1. Veiligheid
In het kader van veiligheid, treft de school maatregelen betreffende brandpreventie, brandbestrijding en evacuatie. Zo zijn er enkele evacuatieoefeningen voorzien per schooljaar.
De school brengt veilige elektrische installaties aan. Zij zorgt voor EHBO-voorzieningen. 
De school doet inspanningen om defecten en storingen te vermijden en op te sporen.

4.2.2. Gezondheid
Onze school wil ook actief kennis, vaardigheden en attitudes bijbrengen die gericht zijn op de eigen gezondheid en die van anderen. 
Op school is alle snoepgoed verboden. Fruit is ten zeerste aanbevolen.

4.2.2.1. Medicatie op school

Iedereen is verplicht hulp te verlenen aan een persoon in nood. Wanneer men zelf geen gevaar loopt, is men verplicht de hulp te bieden die men kent en kan geven. 
Het toedienen van medicijnen valt niet onder eerste hulp. Dat is voorbehouden aan artsen, apothekers en andere medische beroepen. Andere personen, dus ook leerkrachten, administratieve medewerkers..., die medicijnen geven, zijn wettelijk strafbaar.
Binnen de ruimte en beperkingen die de wet oplegt, werd op het niveau van onze provinciale scholen een medicijnbeleid uitgewerkt. Dit vind je in bijlage 7. Wij vragen alle betrokkenen (personeel, ouders) zich strikt hieraan te houden.



4.2.2.2. Roken

Het is op school verboden te roken op de volgende plaatsen en tijdens de volgende activiteiten:
- gesloten plaatsen van de school: rookverbod.
Gesloten plaatsen: klaslokaal, eetzaal.
- open plaatsen van de school: rookverbod op weekdagen van 6u30 en 18u30.
Open plaatsen: bijvoorbeeld: speelplaats.
- Extramuros activiteiten: rookverbod van 6u30 en 18u30.
Extramuros activiteiten: activiteiten buiten de school met een onderwijzend en opvoedend karakter. Ze vinden gedeeltelijk tijdens de schooluren plaats. Bijvoorbeeld: daguitstap, natuurexploratie, schoolreis.



4.2.2.3.Mos (milieuzorg op school)

Onze school heeft de nodige aandacht voor het milieu. Wij moeten voorzichtig omspringen met ons leefmilieu. Daarom doen we aan afvalpreventie-energie, water, verkeer, natuur. Alles verdient onze aandacht. Met z'n allen streven we naar een beter milieu om in te vertoeven. Wij vragen je om je kleuter te voorzien van een boterhammendoos en een drinkbeker. Concreet betekent het dat wij de afvalberg willen verminderen door brikjes en aluminium uit de school te weren.
We hebben dan ook bewust gekozen om in het mos-project te stappen. Zo engageert de school zich om op langere termijn aan milieuzorg te doen.


4.2.2.4. Pesten, geweld,…

Elke leerling en elk personeelslid heeft het recht met waardigheid behandeld te worden en moet zich goed kunnen voelen in onze school.
Daarom voert onze school een actief preventie- en interventiebeleid op het vlak van pesten, geweld…
Daarom tolereert onze school geen enkele daad van geweld, pesterijen… en zal tot sancties worden overgaan, conform het ordereglement (zie punt 10), wanneer je kind zich hieraan schuldig maakt.
Daarom ook verwacht de school van jou en je kind dat jullie over elk geval van geweld, pesterijen… onmiddellijk de directeur aanspreken. Deze zal samen met jullie naar een oplossing zoeken.



4.3.  SCHOOLONGEVALLEN.  BURGERLIJKE AANSPRAKELIJKHEID. SCHOOLVERZEKERING

4.3.1. De schoolverzekering.

1.     De schoolverzekering waarborgt de burgerlijke aansprakelijkheid die ten laste kan gelegd worden van de directie, het personeel en de leerlingen ingevolge lichamelijke en/of materiële schade veroorzaakt aan derden.  Deze waarborg is uitsluitend van toepassing tijdens de schoolactiviteit.

2.     Bij lichamelijk ongeval overkomen aan een leerling tijdens de schoolactiviteit of op de schoolweg waarborgt de schoolverzekering:
-       de terugbetaling van de geneeskundige verstrekkingen na tussenkomst van het ziekenfonds. Er is tevens, tot beloop van de verzekerde bedragen, voorzien in de terugbetaling van tandprothesen, brillen, begrafenis en vervoer van een gewonde.
-       een uitkering bij overlijden en bij bestendige invaliditeit.
De schoolweg: het normale traject dat de leerling moet afleggen om zich van zijn/haar verblijfplaats te begeven naar de plaats waar de schoolactiviteit plaatsvindt en omgekeerd. Ongevallen op de schoolweg moeten zo vlug mogelijk aan de directie meegedeeld te worden. 
De bij ongeval opgelopen schade aan brillen is alleen gedekt op voorwaarde dat zij gedragen worden op het ogenblik van het ongeval.  Op de schoolweg is de waarborg daarenboven slechts toegestaan voor zover het slachtoffer lichamelijk letstel heeft opgelopen. 

4.3.2. Wanneer een leerling een ongeval overkomt in de school, worden de volgende stappen ondernomen.

Er is personeel aanwezig dat in het bezit is van een brevet EHBO. Het staat in voor de verzorging van het kind. Wanneer er twijfel is, zal altijd onmiddellijk een arts geraadpleegd worden. Uiteraard worden de ouders dan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht. Wanneer er sprake is van bv een breuk, dan worden de ouders onmiddellijk gecontacteerd om samen af te spreken wat op dat ogenblik de meest geschikte oplossing is. In uitzonderlijke gevallen wordt onmiddellijk een ziekenwagen gebeld. Ook dan wordt er natuurlijk een arts bijgehaald en worden de ouders zo snel mogelijk gecontacteerd.
Er zal, telkens hulp van een arts of specialist nodig blijkt, een formulier ingevuld worden door de school en aan de ouders bezorgd worden. Dit wordt vervolgens opgestuurd naar Ethias Hasselt.
De ouders moeten het ongeval bij hun ziektefonds aangeven.
Achteraf krijgen de ouders een brief met daarop het dossiernummer van het kind. Dat nummer moet dan vermeld worden bij eventuele telefonische vragen en/of briefwisseling.


4.4. SCHOOLUITSTAPPEN (EXTRAMUROS ACTIVITEITEN)

Voor deelname aan een extramuros activiteit is de schriftelijke toestemming van de ouders vereist.
Zonder tegenbericht van de ouders gaat de school er van uit dat kinderen mogen deelnemen.
Het is natuurlijk de bedoeling dat zo veel mogelijk kinderen aan zo veel mogelijk extramuros activiteiten deelnemen.
Ouders hebben uiteraard het recht om hun kind(eren) niet mee te laten gaan op extramuros activiteiten van een volledige dag.
Ouders moeten deze weigering voorafgaand aan de betrokken activiteit uitdrukkelijk schriftelijk kenbaar maken aan de school.
Leerplichtige kinderen die niet deelnemen aan extramuros activiteiten moeten wel degelijk aanwezig zijn op school.




5. INSCHRIJVEN VAN LEERLINGEN

5.1. Je schrijft je kind apart in voor de periode van het kleuteronderwijs en voor de periode van het lager onderwijs.
Bij de inschrijving moet een officieel document worden voorgelegd dat de identiteit van het kind bevestigt en de verwantschap aantoont (het trouwboekje, een uittreksel uit de geboorte-akte van het kind, een identiteitsstuk van het kind zoals een inschrijving in het vreemdelingenregister, een reispas…).

5.2. Kleuters mogen pas ingeschreven worden vanaf de dag dat ze 2 jaar en 6 maanden oud zijn. Als ze jonger zijn dan 3 jaar worden ze slechts in de school toegelaten vanaf de instapdatum na hun inschrijving.
De instapdata zijn: de eerste schooldag:
-          na de zomervakantie
-          na de herfstvakantie
-          na de kerstvakantie
-          van 1 februari
-          na de krokusvakantie
-          na de paasvakantie
-          na het hemelvaartdag.
Voor kleuters moet schriftelijk bevestigd worden dat het kind niet in een andere school ingeschreven is.

5.3. Indien het kind 6 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar dan kan het nog 1 jaar in het kleuteronderwijs ingeschreven worden.
Indien het kind 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar dan kan het in het lager onderwijs ingeschreven worden. 
Een jaartje langer in de kleuterschool doorbrengen of vervroegd naar de lagere school komen kan enkel na kennisgeving van en toelichting bij het advies van de klassenraad en van het CLB (zie bijlage 5). 

5.4. Je kind is LEERPLICHTIG en wettelijk verplicht om les te volgen:
-          in september van het jaar waarin het 6 jaar wordt.
Ook wanneer het op die leeftijd nog in het kleuteronderwijs blijft, is het dus net als elk ander leerplichtig kind onderworpen aan de controle op het regelmatig schoolbezoek.
-          indien het op 5 jaar vervroegd naar de lagere school gaat.
De leerlingen zijn verplicht om alle activiteiten van hun leerlingengroep te volgen.  Om gezondheidsredenen kunnen er, in samenspraak met de directeur, eventueel aanpassingen gebeuren.

5.5. Zesjarige leerlingen kunnen pas starten in het lager onderwijs van een Nederlandstalige lagere of basisschool als ze aan één van de volgende voorwaarden voldoen :

- het voorgaande schooljaar ingeschreven zijn geweest in een door de Vlaamse Gemeenschap erkende Nederlandstalige school voor kleuteronderwijs en gedurende die periode ten minste 220 halve dagen aanwezig zijn geweest.
- voldoen aan een proef die de kennis van het Nederlands, nodig om het lager onderwijs aan te vatten, peilt. Het CLB waarmee de school, waar de betrokken leerling zich aanbiedt, een beleidscontract heeft, is bevoegd om de taalproef af te nemen. De test zal aldus zijn opgevat dat op het vlak van kennis van het Nederlands een normaal niveau om in te stappen zal volstaan. Van zodra de test is afgerond, zal hierover de nodige praktische informatie bezorgd worden.
- beschikken over een bewijs dat de leerling het voorafgaande schooljaar onderwijs heeft gevolgd in een Nederlandstalige onderwijsinstelling uit een lidstaat van de Nederlandse taalunie. Momenteel komen enkel attesten uit Nederland hiervoor in aanmerking.




6. INSCHRIJVINGSRECHT

6.1. Een kleuter kan pas ingeschreven worden wanneer de ouders schriftelijk instemmen met het schoolreglement (met inbegrip van het pedagogisch project).
De instemming moet blijken uit het ingevulde en ondertekende instemmingsformulier in bijlage 10. 
Het wordt zo vlug mogelijk aan het secretariaat bezorgd.
Een inschrijving gebeurt nooit telefonisch, maar steeds na een intakegesprek en in aanwezigheid van minstens één van de ouders. De ouders ondertekenen een aanmeldingsformulier.

6.2. Ieder schooljaar vervolledigen en ondertekenen de ouders het instemmingformulier als bijlage 10 waaruit hun instemming met het schoolreglement (met inbegrip van het pedagogisch project) blijkt. Het formulier wordt zo vlug mogelijk aan het secretariaat bezorgd.




7. ZITTENBLIJVERS EN VORMEN VAN LEERLINGENGROEPEN

De directie en de kleuteronderwijzers adviseren, in overleg en in samenwerking met het PCLB
(zie bijlage 5) of je kind kan overgaan naar een volgende leerlingengroep.




8. ONDERWIJS AAN HUIS

Leerlingen vanaf 5 jaar (dit wil zeggen leerlingen die 5 jaar of ouder geworden zijn vóór 1 januari van het lopende schooljaar) hebben recht op tijdelijk onderwijs aan huis (kleuteronderwijs). Als je kind door ziekte, ongeval tijdelijk de lessen niet (of voor minder dan de helft) kan volgen op school, dan heeft het onder bepaalde voorwaarden recht op tijdelijk onderwijs aan huis. Dat recht geldt pas nadat het 21 volledige kalenderdagen ononderbroken afwezig is geweest behalve als het - chronisch ziek is – na een periode van tijdelijk onderwijs aan huis opnieuw naar school komt, maar na de 3 maanden hervalt
De directeur kan je toelichting geven bij de voorwaarde voor tijdelijk onderwijs aan huis. Als je kind aan de voorwaarden voldoet moet u een schriftelijke aanvraag indienen bij de directeur. U voegt daarbij een medisch attest waaruit blijkt dat je kind onmogelijk halftijds of meer naar school kan gaan.




9. AFWEZIGHEDEN

9.1. Niet-leerplichtige kleuters

9.1.1. Het is belangrijk dat ook niet-leerplichtige kleuters regelmatig naar school komen. Kinderen die activiteiten missen lopen meer risico om te mislukken en raken minder goed geïntegreerd in de klasgroep. 

9.1.2. De afwezigheid van niet-leerplichtige kleuters moet niet gewettigd worden. We verwachten echter dat de ouders ook hun afwezigheden onmiddellijk melden omwille van veiligheidsredenen.

9.2. Leerplichtige leerlingen

Is je kind ingeschreven in de school en is het leerplichtig (je kind is leerplichtig vanaf 1 september van het kalenderjaar waarin het 6 jaar wordt: zie punt 5.4) dan moet het regelmatig aanwezig zijn in de school. Een leerplichtige leerling die ONWETTIG AFWEZIG is, verliest immers het statuut van regelmatige leerling. 

Je leerplichtig kind moet dus élke schooldag van het schooljaar daadwerkelijk op school aanwezig zijn, behalve ingeval van gewettigde afwezigheden.  Deze kunnen zijn:

9.2.1  Afwezigheden wegens ziekte
-          Een afwezigheid wegens ziekte is een gewettigde afwezigheid mits de voorlegging van:


een verklaring van de ouders

voor een afwezigheid wegens ziekte t.e.m.
3 opeenvolgende kalenderdagen. 
Dit kan ten hoogste 4 maal per schooljaar.


een door de arts uitgereikt medisch attest


voor elke afwezigheid wegens ziekte:
-          van meer dan 3 opeenvolgende kalenderdagen;
-          nadat je in het lopende schooljaar al 4 maal met een verklaring van jezelf of je ouders afwezig bent geweest wegens ziekte.



-          Arts: geneesheer, psychiater, tandarts, orthodontist, de administratieve diensten van een ziekenhuis…

-          De ouders verwittigen de school zo vlug mogelijk (bv. telefonisch) van de afwezigheid wegens ziekte van hun kind.  Het attest wordt eveneens zo vlug mogelijk aan de school bezorgd.

-          Als het enkel gaat om een consultatie (bv. een bezoek aan de tandarts) dan moet deze zo veel mogelijk buiten de schooluren plaatsvinden.

-          Wanneer een bepaald chronisch ziektebeeld leidt tot verschillende afwezigheden zonder dat telkens een doktersconsultatie noodzakelijk is (bv. astma, migraine…) kan na samenspraak tussen de school en het PCLB (zie bijlage 5) één medisch attest dat het ziektebeeld bevestigt, volstaan.  Wanneer een afwezigheid zich effectief voordoet om deze reden volstaat een attest van de ouders.

9.2.2. Van rechtswege gewettigde afwezigheden
De volgende afwezigheden moeten zo vlug mogelijk aan de school gemeld worden en gestaafd worden met een verklaring van de ouders (1 tot en met 5) of een document met officieel karakter (6):
1.     het bijwonen van een begrafenis- of huwelijksplechtigheid van iemand die onder hetzelfde dak woont als het kind, of van een bloed- of aanverwant van het kind (zonder beperking qua graad van verwantschap)
2.     het bijwonen van een familieraad
3.     de oproeping of dagvaarding voor de rechtbank (bv. wanneer het kind in het kader van een echtscheiding voor de jeugdrechtbank moet verschijnen)
4.     het onderworpen worden aan maatregelen in het kader van de bijzondere jeugdzorg (bv. opname in een onthaal-, observatie- en oriëntatiecentrum)
5.     de onbereikbaarheid of ontoegankelijkheid van de school door overmacht (bv. door staking van het openbaar vervoer, overstroming…)
6.     het beleven van feestdagen inherent aan de door de grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging van een leerling (anglicaanse, islamitische, joodse, katholieke, orthodoxe, protestantse godsdienst).
Concreet gaat het over:
- islamitische feesten: het Suikerfeest en het Offerfeest (telkens 1 dag)
- joodse feesten: het joodse Nieuwjaar (2 dagen), de Grote Verzoendag (1 dag), het Loofhuttenfeest (2 dagen), het Slotfeest (2 laatste dagen), de Kleine Verzoendag (1 dag), het feest van Esther (1 dag), het Paasfeest (4 dagen), het Wekenfeest (2 dagen)
- orthodoxe feestdagen: Kerstfeest (2 dagen), voor de jaren waarin het orthodox Kerstfeest niet samenvalt met het katholiek Kerstfeest; Paasmaandag, Hemelvaart (1 dag) en Pinksteren (1 dag), alle drie voor de jaren waarin het orthodox Paasfeest niet samenvalt met het katholiek Paasfeest
- de katholieke feestdagen zijn reeds vervat in de wettelijk vastgelegde vakanties.  De protestantse en de anglicaanse godsdienst hebben geen feestdagen die hiervan afwijken.

9.2.3. Afwezigheden waarvoor het (voorafgaand) akkoord van de directeur nodig is.
Indien de directeur akkoord gaat (dit is geen automatisme) en mits voorlegging van, naargelang het geval, een officieel document of een verklaring van de ouders, kan de leerling gewettigd afwezig zijn om één van de volgende redenen:

-          het overlijden van een persoon die onder hetzelfde dak woont als het kind of van een bloed- of aanverwant tot en met de tweede graad. Het gaat hier over een periode die het kind eventueel nodig heeft om emotioneel evenwicht terug te vinden (rouwperiode). 
Voor de dag van de begrafenis zelf is geen toestemming van de directeur nodig.
Mits toestemming van de directeur kan zo ook een begrafenis van een bloed- of aanverwant in het buitenland bijgewoond worden.

-          het actief deelnemen aan een culturele of sportieve manifestatie, indien het kind hiervoor als individu of als lid van een club geselecteerd is (bijvoorbeeld de deelname aan een kampioenschap/competitie). 
Voor deze afwezigheden moet de directeur op voorhand zijn akkoord verleend hebben. 
Het bijwonen van trainingen komt niet in aanmerking.
Het kind kan maximaal 10 halve schooldagen per schooljaar hiervoor  afwezig zijn (al dan niet gespreid).

-          afwezigheden voor persoonlijke redenen, in echt uitzonderlijke omstandigheden. 
Voor deze afwezigheden moet de directeur op voorhand zijn akkoord verleend hebben. 
Het gaat om maximaal 4 halve schooldagen per schooljaar (al dan niet gespreid).

De directeur mag onder geen beding toestemming geven om vroeger op vakantie te vertrekken of later terug te keren.  De leerplicht veronderstelt dat een kind op school is van 1 september tot en met 30 juni.

9.2.4. In uitzonderlijke gevallen: afwezigheden van kinderen van binnenschippers, kermis- en circusexploitanten en- artiesten en woonwagenbewoners, om de ouders te vergezellen tijdens hun verplaatsingen (de zgn. “trekperiodes”)
Hier geldt een speciale regeling.  Je kan hierover informeren bij de directeur.


9.2.5. Problematische afwezigheden
Alle afwezigheden die niet opgesomd en gewettigd kunnen worden zoals hierboven beschreven, zijn te beschouwen als problematische afwezigheden.
Onder bepaalde voorwaarden kunnen problematische afwezigheden omgezet worden in gewettigde afwezigheden:
-          problematische afwezigheden tot en met 10 halve schooldagen.
De school neemt onmiddellijk contact op met de ouders (telefonisch, via de schoolagenda, door huisbezoek) en meldt de afwezigheid aan het PCLB (zie bijlage 5).  De school en het PCLB maken in overleg met de betrokken ouders een begeleidingsplan voor de ouders en hun kind.
-          problematische afwezigheden van meer dan 10 halve schooldagen.
Naast de reeds vermelde stappen stelt de school samen met het PCLB een begeleidingsdossier op dat ter inzage ligt voor de verificateur van het departement onderwijs.




10. ORDEMAATREGELEN

Onze school wil van haar doelstellingen werk maken en besteedt daarom veel zorg aan de naleving van afspraken en regels.  Niet-naleving ervan brengt de goede werking van het onderwijs in het gedrang.
Soms moeten ordemaatregelen genomen worden.

10.1. Algemeen

Een ordemaatregel wordt genomen wanneer het gedrag van de kleuter de goede werking van de school of het onderwijs hindert.
Een ordemaatregel moet de kleuter helpen zijn/haar gedrag te verbeteren en zo aan te passen dat een goede samenwerking met alle personeelsleden en medeleerlingen van de school opnieuw mogelijk wordt.
Ordemaatregelen worden genomen door de personeelsleden van de school..
Tegen een ordemaatregel kan geen beroep aangetekend worden.

10.2. Mogelijke ordemaatregel:

-          indien wordt vastgesteld dat in het gedragsproces van de kleuter iets verkeerd gaat, zal er tijdig worden ingegrepen met een speciale begeleiding of remediering tot gevolg, waarbij gerichte en ondersteunende maatregelen worden genomen.


11. BIJDRAGEREGELING (OUDERS)

11.1. Toelichting

In bijlage 3 vind je een lijst met een raming van de financiële bijdragen die we kunnen vragen.
Deze lijst bevat:
-          verplichte uitgaven, dit zijn uitgaven die jullie zeker moeten doen.
Zaken die de school als enige aanbiedt, koop je verplicht op school. Er zijn ook zaken die je zowel op school als elders kan aankopen.
-          niet verplichte uitgaven, dit zijn uitgaven voor zaken die je niet verplicht moet aankopen of activiteiten waaraan je niet verplicht moet deelnemen. Als je echter dergelijke zaken aankoopt of deelneemt aan dergelijke activiteiten, dan moet je een bijdrage betalen.                                                                                            
Voor sommige posten vermeldt de lijst vaste prijzen, voor andere worden enkel richtprijzen vermeld omdat de kostprijs vooraf niet gekend is. In dit laatste geval zal het te betalen bedrag in de buurt van de richtprijs liggen: het kan iets meer of iets minder zijn.
Bij afwezigheden en annulering kunnen kosten worden aangerekend. Dit gebeurt als de school kosten heeft gemaakt en deze niet kan recupereren.



11.2.concreet
Je betaalt het verschuldigd bedrag via overschrijving (deze word je door de school bezorgd) op rekening
Van Campus Voeren 735-0037164-01. Voor overschrijvingen vanuit Nederland:
BIC_code :KREDBEBB/IBAN-nummer:BE43735003716401
Noteer duidelijk de gestructureerde mededeling .Je betaalt binnen de 30 kalenderdagen


11.3. Betalingsverplichting
De ouders zijn - ongeacht hun burgerlijke staat, hoofdelijk gehouden tot betaling van de schoolrekening. Dat betekent dat we beide ouders kunnen aanspreken tot het betalen van de volledige rekening. De school kan niet ingaan op een vraag tot splitsing van de schoolrekening.
Als er tussen de ouders onenigheid bestaat over het betalen van de schoolrekening, zal de school aan elk van de ouders een identieke schoolrekening versturen. Zolang het verschuldigde bedrag niet volledig betaald is, blijft elke ouder het volledige resterende saldo verschuldigd, ongeacht de afspraken die ze onderling gemaakt hebben.


11.4. Betalingsmoeilijkheden

Indien problemen met het betalen van de schoolrekening kan je  de directeur contacteren. Er wordt dan, in overleg gezocht naar een oplossing. Het is de bedoeling dat er afspraken worden gemaakt over een aangepaste manier van betalen. Uiteraard wordt de vraag met de nodige discretie behandeld.


11.5. Wanbetaling

Indien de school vaststelt dat de schoolrekening geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft zonder dat er sprake is van financiële moeilijkheden of omdat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd, zal ze verdere stappen ondernemen. In eerste instantie zal in overleg met de ouders gezocht worden naar een oplossing.
Als dit niet mogelijk blijkt, wordt een aangetekende ingebrekestelling verstuurd. Vanaf dan kan maximaal de wettelijke intrestvoet aangerekend worden op het verschuldigde bedrag.
Wordt de rekening daarna nog niet vereffend dan maakt de directeur het dossier over aan de Directie Financiën van het provinciebestuur die de invordering van het verschuldigde bedrag overneemt.

11 .6  Bedrag Maximumfactuur

Voor de kleuter
25 euro in het geval de kleuter tijdens het jaar waarin het schooljaar in kwestie begint de leeftijd van twee jaar bereikt
25 euro in het geval de kleuter tijdens het jaar waarin het schooljaar in kwestie begint de leeftijd van drie jaar bereikt
35 euro in het geval de kleuter tijdens het jaar waarin het schooljaar in kwestie begint de leeftijd van vier jaar bereikt
40 euro in het geval de kleuter tijdens het jaar waarin het schooljaar in kwestie begint de leeftijd van vijf jaar bereikt
40 euro in het geval het een leerplichtige kleuter betreft


BIJLAGE 1
PERSONEELSLIJST


1. De directeur
De directeur staat in voor de dagelijkse leiding van de school.
De directeur is Hilde Brepoels
                        Weraetstraat 3
                        3740 Bilzen
                        Tel.:  04/3812300 (op school)  of  089/412707 (privé)                           
                       


2. Het onderwijzend personeel

-       kleuteronderwijzers: Hilde Brepoels, Liesbet Reggers             
-          leermeester lichamelijke opvoeding: Liesbet Reggers
-          SES-leerkracht: Liesbet Reggers

3. Het beleids- en ondersteunend personeel
-          administratief medewerker: Hilde Broers
-          zorgcoördinator: Ann Vrancken a.i. Laura Lemmens

BIJLAGE 2
GEGEVENS ALGEMEEN DIRECTEUR VAN DE PROVINCIALE ONDERWIJSINSTELLINGEN EN SAMENSTELLING VAN DE OUDERRAAD, PEDAGOGISCHE RAAD, SCHOOLRAAD

1. Algemeen directeur van de provinciale onderwijsinstellingen

-          de heer Koen Coenen, Universiteitslaan 3, 3500 Hasselt


2. De ouderraad

-          voorzitter: dhr Lou Debeij
-          ondervoorzitter: mevr Korbmacher-Vrolix Karen
-          secretaris: mevr Meertens-Maes Marijke
-          leden:  mevr Rennenberg-Stokbroek Margriet, mevr, mevr Regout-De Villenfagne De Volgelsanck Florence, mevr Van Leeuwen-Wintjens Heddy, mevr Wimmems-Pirenne Aurelie


3. De pedagogische raad

-          lid: mevr. Liesbet Reggers
-          mevr. Hilde Brepoels, directeur, is steeds aanwezig


4. De schoolraad

-          afvaardiging van de ouders
– mevr Van Leeuwen-Wintjens Heddy
-  dhr Debeij Lou
      -  mevr Rennenberg-Stokbroek Margriet
-          afvaardiging van het personeel
– dhr Huybrechts Jerry: Secretaris SR
– mevr  Vrancken Ann
– mevr  Panis Mieke
-          afvaardiging van de lokale gemeenschap
– dhr Renkens Victor: voorzitter SR
– mevr Frijns-Geelen Germaine
– mevr Daems-Aussems Joyceline


Naargelang van de betrokken aangelegenheid treedt de directeur en/of een afgevaardigde van het schoolbestuur op als gesprekspartner van de schoolraad.
De directeur woont de beraadslagingen van de schoolraad bij met raadgevende stem.




BIJLAGE 3
KOSTENRAMING VAN DE BIJDRAGEN VAN DE OUDERS


Verplichte uitgaven
Kosten
Activ Tongeren (1ste kleuterklas)
Schoolreis
Rollebolle 2de en 3de kleuterklas
+/- 7 euro
+/- 6 euro
+/- 4 euro
Toneel
Verteltent
+/- 2 euro
+/- 2 euro
Je kan vrij intekenen op het volgende:
Kosten

Tijdschriften : Dopido (2,5-3 jaar)
                       Dokadi (4-5 jaar)
                       Doremi (5-6 jaar)
                       Vakantieboeken

         
Vakantieblaadjes (5 jarige kleuters)



 29- euro/jaar
 29- euro/jaar
 29- euro/jaar
 5 euro/Kerstmis-Pasen-Einde schooljaar: Averbode

6,90 euro : einde schooljaar (met cd-rom)

Er zal voor de deelname in de onkosten voor de verschillende activiteiten een éénmalige bijdrage gevraagd worden
Uiteraard  is dit bedrag onvoldoende om alle onkosten gedurende het hele schooljaar te bekostigen.  De meerkost zal gedragen worden door de ouderraad.
Ook zijn momenteel nog niet alle activiteiten vastgelegd qua datum en prijs. Deze worden zo vlug mogelijk medegedeeld.



BIJLAGE 4
SCHOOLKALENDER
 
VERLOFDAGEN SCHOOLJAAR 2012 – 2013

Opendeurdag op donderdag 30  augustus 2012 van 13.00 u. tot 14.00 u.

Hervatting van de lessen: maandag 3 september 2012.


EERSTE TRIMESTER:
           
Vrijdag 21 september 2012: Pedagogische studiedag

Maandag 1 oktober 2012: Facultatieve verlofdag

HERFSTVAKANTIE: maandag 29 oktober 2012 tot en met zondag 4 november 2012.

Vrijdag 7 december 2012 : Pedagogische studiedag

KERSTVAKANTIE: maandag 24 december 2012 tot en met zondag 6 januari 2013.


TWEEDE TRIMESTER:

KROKUSVAKANTIE:     maandag 11 februari 2013 tot en met zondag 17 februari 2013.

PAASVAKANTIE:         maandag 1 april 2013 tot en met zondag 14 april 2013.


DERDE TRIMESTER:

Woensdag 1 mei 2013: Feest van de arbeid: vrijaf

Donderdag 9 mei 2013: Onze Lieve Heer Hemelvaart: vrijaf

Vrijdag 10 mei 2013: Brugdag: vrijaf

Maandag 20 mei 2013: Pinkstermaandag: vrijaf

Maandag 3 juni 2013: Facultatieve verlofdag


De lessen eindigen op vrijdag 28 juni 2013 om 12u.

Opendeurdag:donderdag 29 augustus 2013 tussen 13u en 14u.



Ouderavonden:

 

Klassikale ouderavonden

KLEUTERS: donderdag 27 september 2012 om 19u30


Individuele ouderavonden

Dinsdag19 maart 2012,
Woensdag 20 maart 2012
Woensdag 26 juni 2013
Donderdag 27 juni 2013



Pedagogische studiedagen 

Vrijdag 21 september 2012: kindvrije dag
Vrijdag 7 december 2012: kindvrije dag


Facultatieve verlofdagen

Maandag 1 oktober 2012
Maandag 3 juni 2013
Data activiteiten:

Donderdag 13 september 2012: naar de boomgaard
Vrijdag 21 september 2012: Pedagogische studiedag
Maandag 1 oktober 2012: Facultatieve verlofdag
Maandag 15 oktober 2012: Herfstwandeling
Woensdag 14 november 2012: Grootouderdag kleuters
Vrijdag  6 december 2012: Sinterklaasfeest
Vrijdag 7 december 2012: Pedagogische studiedag
Vrijdag 21 december 2012: Kerstfeest
Donderdag 17 januari 2013: bezoek postkantoor
Vrijdag 8 februari 2013: Carnaval
Dinsdag 12 maart 2013  Schoolfotograaf
Maandag 18 maart 2013: bezoek kippenhok
Dinsdag 23 april 2013: Schoolreis kleuters
Dinsdag 21 mei 2013: bezoek boerderij
Zaterdag 25 mei 2013: Schoolfeest
Maandag 3 juni 2013: Facultatieve verlofdag
Dinsdag 25 juni 2013: afscheidsfeestje kleuters
Vergadering augustus met info donderdag 29 augustus 2013


Data voor andere activiteiten (Rollebolle 4 en 5 jarigen), doktersbezoek (1 ste en tweede kleuterklas), toneel, kappersbezoek,autoluwe schooldag,, ,schaatsen  5 j kleuter,….è  nog te bepalen

Dit is een overzicht van de activiteiten voor het schooljaar 2012-2013,
die vóór 1 september 2012 vastgelegd werden.
Het is dus mogelijk (vrijwel zeker) dat er in de loop van het schooljaar nog activiteiten bij komen.














BIJLAGE 5
ONZE SAMENWERKING MET HET PROVINCIAAL CENTRUM VOOR LEERLINGENBEGELEIDING (PCLB)

1. Onze school wordt begeleid door

Onze school wordt begeleid door:
het Provinciaal Centrum voor Leerlingenbegeleiding (PCLB)
Willekensmolenstraat 140
3500   Hasselt
(tel. 011/23 81 20 fax nr. 011/23 81 15; E-mail: pclb@limburg.be)

De directeur van het PCLB is mevrouw Wendy Mertens.

De namen en de contactgegevens van de CLB-medewerkers die ter beschikking staan van onze school, jou en je kind ontvang je via brief.
De momenten dat zij aanwezig zijn op school worden per brief en/of via de website van onze school bekendgemaakt.
De CLB-medewerkers stellen zichzelf en de werking van het PCLB voor aan de ouders bij de start van het schooljaar.

Het PCLB is open alle schooldagen van 8.30 u.-12.00 u. en van 13.00 u.-17.00 u.(vrijdag tot 16.00 u.).
Je kan ook telefonisch een afspraak maken voor een gesprek buiten de kantooruren. Gesprekken kunnen volgens jouw voorkeur doorgaan in de school of in het centrum.
Het PCLB is gesloten van 15 juli tot en met 15 augustus en tijdens de kerst- en paasvakantie (met uitzondering van twee dagen tijdens de kerstvakantie: deze worden later meegedeeld).
Het PCLB is dus open de eerste twee weken van juli en de laatste twee weken van augustus, tijdens de herfst- en de krokusvakantie. Het centrum is tijdens de werkdagen van vakantieperiodes geopend van 8.30 u. - 12.00 u. en van 13.00 u. - 16.30 u. (vrijdag tot 16.00 u.).

2. De relatie tussen het PCLB, de kleuter en de ouders

Het PCLB heeft als opdracht bij te dragen tot maximale ontwikkelingskansen binnen het onderwijs. Het CLB besteedt daarbij extra aandacht aan leerlingen die door hun leefomstandigheden of door een beperking mogelijk minder kansen krijgen doorheen hun onderwijsloopbaan. Daarvoor werkt het nauw samen met de school, maar toch onafhankelijk.

Bij het Provinciaal CLB kunnen de ouders in alle vertrouwen terecht met vragen om informatie, onderzoek of begeleiding en dit op de volgende domeinen:
-       leren en studeren: leermoeilijkheden, faalangst, …;
-       onderwijsloopbaan: vragen over studiekeuze;
-       sociale en emotionele ontwikkeling: vragen over pesten, stress, samenwerken in groep, …
-       lichamelijke gezondheid: medische onderzoeken, vaccinaties, vragen rond gezondheid of gezond leven, …

Begeleiding start altijd op vraag van de ouders en is dus hun eigen vrije keuze. Als personeelsleden problemen signaleren, vraagt het centrum dat zij dit eerst met de ouders bespreken en wordt de toestemming van de ouders gevraagd om het CLB te betrekken.

In geval van ernstige afwezigheden (van leerplichtige leerlingen) kunnen de ouders de CLB-begeleiding niet weigeren. De overheid legt eveneens een verplichting tot deelname aan de algemene medische onderzoeken (2de kleuterklas)  op.
De ouders kunnen wel weigeren het onderzoek door een bepaalde CLB-arts te laten uitvoeren. Verzet moet schriftelijk gemeld worden aan de CLB-directie. In dit geval moet het onderzoek wél doorgaan, maar door een arts naar keuze en op kosten van de ouders. Het verslag moet doorgestuurd worden naar de arts van het PCLB binnen de 90 dagen.
De ouders zijn verplicht melding te doen bij de school ingeval van een besmettelijke ziekte 1 en mee te werken aan preventieve gezondheidsmaatregelen in verband met deze ziekte.

Als de ouders bij het PCLB aankloppen, hebben zij recht op duidelijke informatie over hoe de begeleiding zal verlopen. Ze hebben inspraak in het verdere verloop. Dat wil zeggen dat  ze altijd mogen zeggen wat ze denken bij de hulp die ze krijgen. De CLB-medewerker zal met de mening van de ouders zoveel mogelijk rekening houden.

Alle CLB-medewerkers zijn gebonden door het beroepsgeheim. De CLB-medewerker gaat zeer zorgvuldig met informatie om, zowel mondeling als schriftelijk.

2.2. De begeleiding van het PCLB gebeurt in teamverband: maatschappelijk werkers, pedagogen of psychologen, verpleegkundigen en artsen werken samen om de beste zorg te kunnen bieden.
Soms kan een vraag in één gesprek beantwoord worden, soms zijn er meerdere gesprekken nodig (met het kind, de ouders, het personeel, onderzoeken, …) steeds met akkoord van de ouders.
In sommige gevallen zal het PCLB de ouders doorverwijzen naar een andere dienst die meer gespecialiseerde hulp kan bieden.

2.3. Als de kleuter van school verandert, behoudt het PCLB zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van het kind tot het ingeschreven is in een nieuwe school. Dan wordt het CLB van de nieuwe school verantwoordelijk.

2.4. Onze medewerkers zetten zich in om kwaliteitsvol te werken. Wanneer ouders bedenkingen hebben of klachten kunnen zij deze steeds rechtstreeks bespreken met de betrokken CLB-medewerker. Er bestaat ook de mogelijkheid tot het volgen van een officiële klachtenprocedure. Hiervoor dient schriftelijk (via email of brief) contact opgenomen te worden met de directeur van het centrum. Zij reageert binnen de vijf werkdagen.


3. Het leerlingendossier

3.1 Het CLB moet voor elke kleuter waarvoor een begeleiding wordt gestart de medische gegevens en de belangrijkste begeleidingsgegevens bijhouden in een leerlingendossier (of multidisciplinair dossier). Enkel gegevens die belangrijk zijn voor de begeleiding worden in het dossier opgenomen. Informatie wordt enkel doorgegeven met toestemming van de ouders.
Het CLB houdt hierbij rekening met de regelgeving inzake het beroepsgeheim, de deontologie en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Bij de start van de begeleiding krijgen de ouders bijkomende informatie over hun rechten m.b.t het dossier.

3.2 Ouders mogen het dossier van hun kind inkijken. Inzage vindt plaats binnen tien werkdagen na je verzoek, rekening houdend met de vakantieregeling.
Dit recht op inzage geldt niet altijd en ook niet voor het volledige dossier. Dit zal altijd in een gesprek toegelicht worden. Indien de ouders dit wensen kunnen zij zich hierbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon.
Ze hebben recht op een kopie van de gegevens die ze mogen inkijken. Ieder afschrift of iedere rapportage is persoonlijk en vertrouwelijk en mag enkel aangewend worden in het kader van jeugdhulp.

3.3 Als de kleuter van school verandert, maakt het PCLB het dossier over aan het CLB  van de nieuwe school. Indien de ouders niet akkoord gaan met de overdracht van het dossier dan kunnen ze schriftelijk verzet aantekenen binnen de 10 dagen na de inschrijving. Het PCLB bewaart dan het psycho-sociale dossier in haar archief. Het medisch dossier en de begeleidingsgegevens in het kader van de leerplicht moeten wel overgemaakt worden aan het nieuwe CLB. Hiertegen is geen verzet mogelijk.

Bij vermoeden/vaststelling dat je kind(eren) één van de volgende aandoeningen heeft, moet je onmiddellijk de directeur telefonisch op de hoogte brengen op het volgend nummer: 04/3812300.

1 Lijst besmettelijke ziektes :
-          Buiktyfus
-          Hepatitis A
-          Hepatitis B
-          Meningokokkenmeningitis en –sepsis
-          Poliomyelitis
-          Difterie (kroep)
-          Roodvonk (scarlatina)
-          Besmettelijke tuberculose
-          Shigellose (Dysenterie)
-          Salmonellosen
-          Kinkhoest
-          Bof (Dikoor)
-          Mazelen
-          Rubella (Rode Hond)
-          Schurft
-          Varicella (Windpokken)
-          Impetigo (Bacteriële huidinfectie)
-          Schimmelinfectie van de schedelhuid
-          Schimmelinfectie van de gladde huid
-          Mollusca Contagiosa (Parelwratten)
-          Pediculosis Capitis (Hoofdluizen)
-          HIV-infectie



BIJLAGE 6
VRIJWILLIGERS

 1. Verzekering
Het Provinciebestuur, schoolbestuur van onze school, heeft bij Ethias een verzekering afgesloten die:
- de burgerlijke aansprakelijkheid van de school en van de vrijwilligers dekt.  Als je tijdens een activiteit als vrijwilliger van de school schade veroorzaakt aan een ander, dan zal de verzekering tussenkomen.
- de lichamelijke schade van de vrijwilligers dekt in het kader van de arbeidsongevallenwetgeving. Dat betekent dat je verzekerd bent als je een "arbeidsongeval" overkomt tijdens activiteiten die je als vrijwilliger van de school uitvoert.  Je bent eveneens verzekerd als je onderweg bent naar of van de activiteit.

De verzekeringspolissen kunnen ingekeken worden. Hiervoor moet je schriftelijk een gemotiveerde aanvraag indienen bij het Provinciebestuur van  Limburg, de provinciegriffier, Universiteitslaan 1,
3500  HASSELT.


2. Vergoedingen
Niemand kan verplicht worden om activiteiten als vrijwilliger uit te voeren. Voor de activiteiten die je als vrijwilliger uitvoert, word je dan ook niet betaald.  Onze school voorziet geen enkele vergoeding.
3. Geheimhoudingsplicht
Soms vernemen vrijwilligers geheimen of vertrouwelijke informatie bij het uitvoeren van hun activiteiten. Als vrijwilliger ben je dan verplicht om deze informatie geheim te houden.




























BIJLAGE 7
MEDICATIE OP SCHOOL

Hoe pakt de school dit aan ?

1.     Een leerling is te ziek om de lessen te volgen
·         Een zieke leerling hoort niet thuis op school. De school contacteert de ouders met de vraag de leerling terug te komen halen.

2.     Een leerling wordt ziek op school
·         De school geeft geen medicijnen.
·         De school contacteert de ouders met de vraag de leerling te komen halen.
·         Indien de ouders niet bereikbaar zijn, contacteert de school de huisdokter van de leerling. Indien deze niet bereikbaar is, contacteert de school een dokter waarmee ze samenwerkt.
·         In dringende gevallen worden de hulpdiensten verwittigd.

3.     Een leerling neemt voorgeschreven medicijnen
·         Medicijnen worden best zoveel mogelijk thuis genomen.
·         De school dient enkel medicijnen toe op doktersvoorschrift (met ondertekend attest door de arts 1).
·         Bij leerlingen met een chronische ziekte die dagelijks medicijnen nodig hebben, is zo’n medisch attest geldig voor 1 schooljaar.

4.     Een leerling klaagt regelmatig over pijn
·         De school geeft geen medicijnen.
·         De school brengt de ouders op de hoogte.

Deze regeling is ook van toepassing tijdens extramuros activiteiten.


Gebruik van een medische fiche: hoe werkt ze?

·         Een medische fiche is niet verplicht. Er kan echter altijd iets voorvallen en dan is deze fiche nuttig.
·         Op een medische fiche staat medische informatie over de leerling: ziektes, allergieën, de huisdokter, noodtelefoonnummers van ouders en grootouders.
·         De informatie wordt beheerd door de directie van de school en wordt met de nodige discretie behandeld.
·         Voor extramuros activiteiten (zie punt 4.4 van dit schoolreglement) is een aparte fiche voorzien.
·         Elk schooljaar wordt een nieuwe fiche gevraagd.
·         De medische fiche is verkrijgbaar op het schoolsecretariaat en wordt bij het begin van het schooljaar en, in voorkomend geval, vóór de aanvang van de extramuros activiteit meegegeven aan de leerling.






-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.     Het medisch attest is verkrijgbaar op het schoolsecretariaat en wordt bij het begin van het schooljaar aan de leerling meegegeven. Het vermeldt de naam van de arts / de leerling / de ouders; de naam van de medicatie en de vorm (pilletjes, siroop,…); het tijdstip waarop de medicatie wordt gegeven; de hoeveelheid; de wijze van bewaring en voorzorgen. Dit attest wordt samen met de medicatie rechtstreeks aan de directeur in school gegeven.

BIJLAGE 8
WAT WIJ BEOGEN
ONS PEDAGOGISCH PROJECT

1. Onze school heeft tot doel jongeren te begeleiden bij hun geestelijke, intellectuele en sociale groei naar volwassenheid. Om deze doelstelling te bereiken staan in de eerste plaats de lessen, maar ook andere opvoedings- en vormingselementen ter beschikking.
Zo organiseert de school heel wat activiteiten die kaderen in de leerstof, zoals bezoeken aan tentoonstellingen, musea en theater, filmvoorstellingen en sportactiviteiten.

2. Pedagogisch project. 
Onze school engageert zich tot het uitvoeren van de volgende concrete doelstellingen:

1.     Onze school is open en toegankelijk voor iedereen. Er wordt vertrokken vanuit de idee van een pluralistische samenleving, waarbij mensen met verschillende overtuigingen, achtergronden en geaardheden, positief met elkaar kunnen omgaan, zonder daarom hun identiteit te verliezen. Een actief toelatings- en onthaalbeleid vormt daarbij het uitgangspunt.

2.     Onze school is gericht op de maximale ontplooiing van de persoonlijkheid en talenten van alle leerlingen, op de voorbereiding op levenslang en levensbreed leren en op een actief beroepsleven.
Een actief gelijke kansenbeleid en actief burgerschap vormen hierbij de sleutelbegrippen.

3.     Onze school is gericht op het bijbrengen van eerbied voor de rechten van de mens en op het beleven en toepassen van mensenrechten in de geest van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en inzonderheid het Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Onze school neemt passende maatregelen om te verzekeren dat de wijze van handhaving van de discipline op school verenigbaar is met de menselijke  waardigheid van het kind en dat het schoolreglement in overeenstemming is met het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind.

4.     Onze school erkent kinderen en jongeren, ongeacht de capaciteiten waarover ze beschikken, als actuele medeburgers en garandeert hen structureel de mogelijkheid om mee verantwoordelijkheid op te nemen en vorm te geven aan de kwaliteit van het leven op school.
Leerlingen hebben het recht zich te verenigen in een leerlingenraad. Democratisch onderwijs is immers gebaseerd op dialoog, waarbij alle onderwijsactoren samen verantwoordelijkheid opnemen in de besluitvorming.

Het pedagogisch project vormt de toetssteen voor de evaluatie van de schoolwerking, geconcretiseerd in het schoolwerkplan.
Een en ander wordt uitgebouwd vanuit een participatieve gedachte, waardoor schoolleiding, leerkrachten, leerlingen en ouders maximaal betrokken worden.
Onze school streeft een dynamisch mens- en maatschappijbeeld na.
Onderwijs moet leerlingen de kans geven om te reflecteren op de samenleving vanuit een mensenrechtenperspectief, waarbij democratie, solidariteit, emancipatie en duurzame ontwikkeling kernbegrippen vormen.

Wij verwachten van alle personeelsleden, ouders en leerlingen dat ze loyaal achter het pedagogisch project van onze school staan en het mee (uit)dragen.
BIJLAGE 9
ENGAGEMENTSVERKLARING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL

Deze engagementsverklaring kwam tot stand na overleg met de schoolraad van onze school.

Onze school is open en toegankelijk voor iedereen. Er wordt vertrokken vanuit de idee van een pluralistische samenleving, waarbij mensen met verschillende overtuigingen, achtergronden en geaardheden positief met elkaar kunnen omgaan, zonder daarom hun identiteit te verliezen. Een actief toelatings- en onthaalbeleid vormt daarbij het uitgangspunt.

De engagementsverklaring is een positief instrument met wederzijdse afspraken tussen ouders en school. Immers, als scholen samenwerken met betrokken ouders vergroten de leerkansen van de kinderen.

Als school zullen wij alles in het werk stellen om je zoon/dochter op een zo goed mogelijke manier te begeleiden doorheen zijn/haar school- en studieloopbaan. Wij willen werken in partnerschap en rekenen daarom ook ten volle op je medewerking.


1. Wederzijdse afspraken m.b.t. het oudercontact

In onze school organiseren wij informatiemomenten over de structuur en de werking van de school en individuele oudercontacten over de resultaten en het functioneren van je zoon/dochter. De data van deze contacten vind je terug in de jaarkalender [3].
Ouders ontvangen steeds een schriftelijke uitnodiging voor deze informatiemomenten en individuele oudercontacten. Wij verwachten dat je als ouder aanwezig bent op deze contactmomenten of indien belet, dat je de school verwittigt. Indien je om bijzondere redenen niet op de geplande individuele oudercontacten aanwezig kan zijn, zijn wij ook op een ander ogenblik (na afspraak) bereid om samen met jou een gesprek te hebben over het functioneren van je zoon/dochter.


2. Wederzijdse afspraken over de regelmatige aanwezigheid en het spijbelbeleid

2.1          Aanwezigheid op school
Door de inschrijving van je zoon/dochter in onze school verwachten we dat hij/zij vanaf de eerste schooldag tot en met 30 juni deelneemt aan alle lessen en activiteiten van het leerjaar dat hij/zij volgt.
Buitenschoolse activiteiten zoals sportdagen, culturele activiteiten, andere extra-muros-activiteiten [4] worden als normale schooldagen beschouwd, ook als ze meerdere dagen in beslag nemen. Ze geven je zoon/dochter een kans om zich te verrijken en zich verder te ontwikkelen. Dit betekent dan ook dat hij/zij hieraan moet deelnemen.

Verder verwachten we dat je zoon/dochter elke schooldag tijdig, zoals bepaald in punt 4.1 van dit schoolreglement, aanwezig is op school. Te laat komen kan worden gesanctioneerd met een orde- of tuchtmaatregel [5].

Het kan altijd gebeuren dat je zoon/dochter om een bepaalde reden niet kan deelnemen aan alle lessen of lesvervangende activiteiten. De concrete afspraken hierover vind je terug in dit schoolreglement onder punt 11 van dit schoolreglement.
Je kan het recht op een schooltoelage verliezen bij veelvuldige afwezigheid.
Wij verwachten dat je je engageert om er mee op toe te zien dat je zoon/dochter dagelijks op school is, deelneemt aan de door de school georganiseerde activiteiten, en telkens op tijd aanwezig is.







2.2          Spijbelbeleid
Door jongeren worden leren en schoollopen soms om diverse redenen als lastige, minder leuke opdrachten ervaren. Zomaar wegblijven uit de school kan echter niet. Bij moeilijkheden wil de school, samen met het Provinciaal Centrum voor Leerlingenbegeleiding (PCLB) [6], helpen deze op te lossen. Indien bijzondere begeleidingsmaatregelen moeten worden opgestart naar aanleiding van spijbelgedrag van je zoon/dochter, dan rekent de school op de volle medewerking van jou als ouder om aan dit gedrag een eind te stellen.

3. Wederzijdse afspraken over vormen van individuele leerlingenbegeleiding

Onze school voert een zorgbeleid. Via een leerlingvolgsysteem volgen we gericht de evolutie van je zoon/ dochter. Indien hij/zij leermoeilijkheden, gedragsmoeilijkheden of problemen op sociaal-emotioneel vlak heeft, waardoor het schoolse functioneren negatief wordt beïnvloed, biedt de school individuele leerlingenbegeleiding aan. Indien nodig, rekenen wij erop dat je ingaat op onze vraag tot overleg en dat je daarna gemaakte afspraken opvolgt en naleeft.
In het schoolreglement vind je de contactgegevens van de schoolinterne betrokken persoon, dit is de directeur die jou of je zoon/dochter kan contacteren in geval van bovenvermelde problemen/moeilijkheden.

Het Provinciaal Centrum voor Leerlingenbegeleiding (PCLB) heeft ook bijzondere aandacht voor leerlingen die in hun ontwikkeling en leerproces worden bedreigd. Het PCLB heeft tevens een draaischijffunctie met betrekking de externe hulpverlening.


4. Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal

Onze school is een Nederlandstalige school.  Niet alle ouders voeden hun zoon/dochter op in het Nederlands. Wanneer je zoon/dochter enkel Nederlands hoort, spreekt of leest tijdens de schooluren is het voor de school een onmogelijke opgave om hem/haar een behoorlijke kennis van het Nederlands bij te brengen. Wij verwachten van de ouders dat ze hun kinderen aanmoedigen om Nederlands te leren, ook buiten de school.

BIJLAGE 10
INSTEMMINGFORMULIER

PROVINCIALE KLEUTERSCHOOL SINT-MARTENS-VOEREN
Kwinten 3b
3790  Sint-Martens-Voeren


De heer en/of mevrouw1

…………………………………………………………………………………………………………………………

ouder(s) van 2

…………………………………………………………………………………………………………………………

verkla(ren)art in te stemmen met de bepalingen van het schoolreglement van het schooljaar 2012-2013, met inbegrip van het pedagogisch project en de engagementsverklaring en onderteken(en)t hierbij voor akkoord.


Te  ……………………………………………….., de ………………………………


De ouders,


(Dit formulier zo vlug mogelijk aan de school bezorgen: geen geldige inschrijving zonder schriftelijk akkoord)


1.     De personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben.
De inschrijvende ouder handelt, in toepassing van de artikels 373 en 374 van het Burgerlijk Wetboek, met de instemming van de andere ouder.
Burgerlijk Wetboek, titel IX. Ouderlijk gezag:

Art. 373
Wanneer de ouders samenleven, oefenen zij het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uit.
Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met dat gezag verband houdt behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen.
Bij gebreke van instemming kan één van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken.
De rechtbank kan één van de ouders toestemming verlenen alleen op te treden voor één of meer bepaalde handelingen.

Art. 374 Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden.
Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders.
Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen.
Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd. De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden. In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf.

2.     naam van de leerling



[1] Personen die in rechte de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben: bv. de pleegvoogden.
[2] Personen die in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben: bv. de pleeg- of stiefouders.
[3] Zie bijlage 4 van dit schoolreglement.
[4] Zie punt 4.4 van dit schoolreglement.
[5] Zie punt 13 van dit schoolreglement.
[6] Contactgegevens van het PCLB: zie bijlage 5